Fakturaservice

Att hinna med allt som kommer på köpet när man driver företag är inte lätt. Varje månadsslut sitter företagare bland drivor av beställningar, kundfakturor, bevakning av inbetalningar, och kundfordringar som överskridit förfallodagen. Allt detta stjäl tid och energi från vad du egentligen sysslar med, nämligen dina kunder och ditt affärsområde.

Vi på Alunda Finans tror på drivkraften hos små- och medelstora företag. Dock krävs att dessa har möjlighet att fokusera på sin kärnverksamhet. För oss är ekonomiska lösningar, likviditet och fakturaservice just ett kärnområde och inte ytterligare en belastning. Därför kan vi kliva in och hjälpa till när du behöver tid till annat.

Fakturaservice hos Alunda Finans

När du är kund hos oss, behöver du inte göra mer än att skicka in fakturaunderlagen. Resten tar vi hand om! När vi får in dina fakturaunderlag, läser vi igenom dessa och säkerställer att inget uppenbart misstag, som felräkning eller felaktiga datumangivelser, skett. Skulle vi hitta någonting som känns tvivelaktigt, ingår det i vår fakturaservice att kontakta dig för att säkerställa att vi fått rätt information. Därefter ser vi, enligt konstens alla regler, till att fakturan är tydlig och lättbegriplig innan vi skickar den till din kund.

När fakturorna skickats, för vi in dessa i kundreskontra och håller ögonen på förfallodagarna så att vi kan säkerställa att betalningarna inkommer i tid. Det behöver inte vara svårare att hålla ordning på betalningar och fakturor. Vi blir i detta avseende din externa fakturaavdelning

Våra rutiner

Fakturaservice Alunda FinansFör att du skall känna dig bekväm med vår fakturaservice, och för att arbetet skall gå friktionsfritt, är vi noga med att du har del i upplägget. Vi har välutvecklade rutiner för fakturahantering, men är samtidigt medvetna om att många företag har speciallösningar för vissa av sina kunder. Utifrån denna erfarenhet tar vi fram skräddarsydda lösningar utifrån ditt behov av fakturahantering.

Genom tidigt överenskomna och skräddarsydda rutiner kan vi hantera de flesta situationer som kan uppkomma. Det innebär att du inte behöver ta beslut kring varje avvikelse utan kan luta dig tillbaks och veta att vi arbetar utifrån de rutiner du godkänt. Har du egna rutiner du vill fortsätta använda dig av i vår regi, behöver du kommunicera dessa till oss. Skulle du inte behöva några speciella lösningar utan fakturerar samtliga kunder på samma sätt, kan vi utgå helt ifrån våra förslag och endast diskutera hur vi skall göra när kunden missar betalningsdagen.

Fakturaservice från Alunda Finans är ett kostnadseffektivt sätt att frigöra tid och minimera onödiga fel.

Om kunden inte betalar

Det kan alltid bli trassel med ekonomin för både säljare och köpare. Det går inte att helt gardera sig från att kunder får betalningsproblem, även om man kortsiktigt kan förbättra utsikterna att erhålla betalning genom att sälja fakturor. Fakturaförsäljning är dock någonting som innebär att du inte erhåller full betalning för dina fakturor utan måste avstå en mindre procent till köparen av dessa fordringar.

När du använder dig av vår fakturaservice tar vi fram arbetssätt och rutiner för hur vi skall göra när en kund missar att betala. Det kan röra sig om allt ifrån att skicka påminnelser till att lämna vidare för inkasso. Rutinerna för hur vår fakturaservice skall fungera, tar vi fram tillsammans med dig under ett möte på vårt kontor eller via telefon.

Välkommen att kontakta oss för mer information om fakturaservice på telefon 08-445 75 50

Bolagstips

#4 Multitasking fungerar inte

Multitasking fungerar inte. Japp, det stämmer. Det har nämligen visat sig att människor blir mer effektiva och produktiva ifall de tillåts att fokusera på en sak i taget, snarare än starta upp flera olika projekt på en gång. Dessutom brukar man känna sig riktigt nöjd ifall man kan kryssa för en utförd sak på att-göra-listan istället för att ha flera halvgjorda saker.

#9 Använd all dötid produktivt

Använd all dötid produktivt. I väntan på att ett möte ska börja, eller under resor, kan du läsa affärsmagasin, skriva mejl eller bara skriva ner kreativa idéer för hur du ska marknadsföra ditt företag.

#10 Planera då för dagen därpå

I slutet av varje dag, planera då för dagen därpå. Skriv ner morgondagens att-göra-lista, skapa en prioriteringsordning och städa sedan ditt skrivbord.

Vad tycker våra kunder?

Tack vare Alunda Finans har vi fått en stabilare likviditet och kan fokusera på det vi är bra på och tjänar på så sätt mer pengar.

Tomas Ottosson AB

Smidigt att stärka likviditeten med Alunda!

Byggföretag, Huddinge